Iron Maiden

För andra året i rad kommer den ytterst populära gruppen Iron Maiden till Bråvallafetivalen i Norrköping. Bara detta band i sig borde se till att publiksuccén från 2014 upprepas. Som många andra hårdrockande heavy metalband har de sina rötter i själva hårdrockens uppståndelse då de bildades 1975. Grundaren och basisten Steve Harris och gitarristen Dave Murray är de som varit med från starten men i övrigt har man bytt ut medlemmar inte mindre än femton gånger. Trots detta har man behållit sin popularitet och publiken i sitt grepp.

Gruppen kommer från Londons East End och förknippas med fotbollsklubben West Ham United. Iron Maiden använder sig ofta av ”Up the Irons” till eftertexterna på sina album och det syftar på ”The Irons” som är West Hams smeknamn. Framför allt Steve Harris själv är en stor supporter till detta lag i Premier Leauge. Gruppen har släppt femton album varav det sista var The Final Frontier år 2010. Historiskt sett är World Slavery Tour, en hårdrocksturné 1984, som få glömmer. Den helårslånga turnén uppförde nästan tvåhundra konserter i närmare trettio länder.