Metallica

I augusti återkommer Metallica till Göteborg och Ullevi till alla dess dyrkares stora förtjusning. Metallica som är ett amerikanskt heavy metalband startade i änglarnas stad Los Angeles under åttiotalet. De bildades som ett garageband och bestod av dansken Lars Ulrich på trummor och amerikanen James Hetfield som bidrog med sång och gitarr. Genombrottet kom några år senare men grumlades av en tragisk olycka då basisten Cliff Burton omkom. Men populariteten höll trots det och bandet har sålt långt över 100 miljoner album sedan dess.

De genrer gruppen spelar i spaltas upp som thrash metal, speed metal, heavy metal och hårdrock. En av bandets mest berömda album var Metallica, även känt som The Black Album vilket berodde på omslaget med en svart orm på svart bakgrund. Den gavs ut 1991 och den blev mycket omtalad, dels för omslaget men även att musiken på den inte gillades vare sig av nya eller gamla fans. Otroligt nog lyckades gruppen behålla sin popularitet och trots olika stridigheter både internt och externt behåller Metallica sitt grepp som ett av världens största band.