Guns N’ Roses

Ett av världshistoriens mest omskrivna hårdrocksband är Guns N’ Roses och det beror både på musiken och flödet av bandmedlemmar. Efter alla turer är den enda kvarvarande originalmedlemmen sångaren Axl Rose. Efter bildandet 1985 tog det bara sex år innan många trodde att slutet var framme för gruppen. De blev en ledstjärna för den nya sortens hårdrock som formades bland alla sleazerockband i USA i slutet av åttiotalet. Men på något sätt har de alltid kommit tillbaka och hängt kvar. Publiken tycks inte bry sig, bandet håller sin popularitet oavsett vilka som lirar. Guns N’ Roses beräknas ha sålt mer än 150 miljoner album. Det senaste studioalbumet Chinese Democracy påbörjades redan 1994 men släpptes inte förrän 2008. Albumet bannlystes av Kina, beroende på titelspårets kritik mot den kinesiska regimen, bland annat.

Guns N’ Roses valdes in i ”Rock and Roll Hall of Fame” år 2012. De som där tog emot priset och framträdde på scen var Slash, Gilby Clarke, Duff McKagan, Steven Adler och Matt Sorum. Axl Rose kom inte så Myles Kennedy hoppade in som sångare, känd från bandet Alter Bridge.